Tuesday 27 March 2012

Gangguan tak seksual


Penglihatan mata ditujukan ke arah monitor komputer. Menaip-naip sambil berkerut dahi memikirkan masalah orang. Masalah macam mana nak mengkayakan orang atasan. Petang itu aku agak sibuk. Tiba-tiba kelihatan seorang lelaki berbaju-T  belang, seluar slack dan berkasut basketball tebal berjalan. Disebabkan tempat aku terletak di hujung dalam pejabat, aku boleh nampak setiap pergerakan pekerja di pejabat ini. Lelaki berkulit cerah, bermata kecil dan berbahasa Kantonis sebagai bahasa utama ini memang suka jalan-jalan pergi ke stesyen kerja setiap pekerja di pejabat ini. Semakin beliau menghampiri tempat aku, aku tahu, destinasinya adalah meja aku. Aku melakukan kombinasi Alt + Tab dan skrin aku bertukar dari Youtube ke paparan platform pengaturcaraan. Ye aku tipu, aku tak buat kerja sangat pun hari itu.

Sebaik tiba di meja aku, tangannya menjalar mengambil dan membelek-belek air tin berisi white coffee berjenama Old Town kepunyaan aku. (Itu memang tabiatnya, suka mengusik, meneliti, membelek, memegang segala harta orang yang berada di atas meja, kemudiannya diletakkan kembali, selalunya bukan di tempat asal. Agak annoying.) Aku sudah bermuka tak puas hati. Kemudian, diteruskan pula dengan mengambil botol kecil breath spray aku (aku hisap rokok, sebab tu aku ada benda ni) sambil bertanya, "What is this for?" dengan telor Kantonisnya. Telor, bukan telur, atau teloq.

Aku, yang masih mengawal amarah aku hanya berkata "Nothing. But I can stuck it onto your asshole if you want," kata aku, kecuali ayat yang akhir tu aku cakap dalam hati. Aku merampas dalam kelajuan sederhana untuk tidak tunjukkan sangat yang aku marah.

"You mad at me hah.." katanya. Konon mengharapkan aku cakap "No lah". Aku hanya diam. Dia sambung membebel, "..why people always mad at me. They treat me bad blablablablabla.." aku dah tak berapa ambil perhatian sangat kepada bebelannya. Kalau gadis cantik dan berkaki panjang membebel pun aku tak ambil peduli, apatah lagi lelaki yang sikat rambut belah tepi berumur pertengahan 30-an ini.

Tapi kalau dah lama sangat membebel memang agak berlebihan lah kan. Dalam pertengahan bebelan beliau, aku memotong, "What you actually want from me by coming here? Please don't waste my time, and your time too," dengan nada serius dan berkerut dahi - muka kurang ajar - orang Melayu kata. Mata aku memandang tepat ke matanya. Aku nak dia menangis bila melihat reaksi aku yang bengis ini.

"Urm..no.." katanya dengan tersekat-sekat, "..I just want to let you know, I already complete the task that you forgot to do last week,"

Terasa seperti muka ditampar. Terasa seperti dihenyak-henyak dengan kasut basketballnya. Terasa seperti rambut aku disikat belah tepi olehnya secara paksa.

"Thank you!" kata aku dengan muka manis dibuat-buat.

Lainkali biar je lah dia nak ambil apa pun kat meja aku.


No comments:

Post a Comment